torsdag 19 januari 2012

Lite av varje....

Har jag gjort idag.
I dag har jag gjort egen müsli. Det är så enkelt och blir verkligen supergott till yoghurt eller filen, och det bästa av allt är att man kan blanda i torkad frukt, nötter, mandel, olika gryn och fröer mm allt efter tycke och smak. Vill man inte blanda i något extra så är basmüslin lika god att äta som den är. I dag blandade jag bl a i lite torkade tranbär som har blivit stående i skafferiet. Det blev jätte gott samtidigt som jag fick användning för bären.

Här är receptet:

Grunrecept till müsli

5 dl rågflingor
5 dl havregryn
2 dl solroskärnor
1 dl kokosflingor
1 dl krossade linfrön (går med hela också)
1 dl råsocker
2 dl vatten
5 msk neutral matolja
2–3 dl mjuka russin


Värm ugnen till 200°.
Blanda rågflingor, havregryn, solroskärnor, kokosflingor och linfrön i en bunke och rör om. Vänd sedan ner sockret och rör om igen (blanda gärna ner nötter, mandel, torkad frukt, bär mm)
Blanda vatten och olja och stänk detta över blandningen i bunken. Krama lite lätt med handen så att fukten tränger in. Bred sedan ut det hela i en lätt smord (med olja) stor långpanna.
Sätt in långpannan i ugnens mittläge i 20 -30 minuter. Det är viktigt att passa müslin noga under tiden! Ta ut långpannan minst 3 gånger och rör om så att müslin blir jämt rostad. Låt den sedan kallna. Blanda ner russinen och lägg müslin i en tät och rymlig burk. Servera müslin med naturell yoghurt eller filmjölk och gärna bär eller frukt.
***************
Igår kväll började jag på ett nytt litet stickprojekt, ett par mycket enkla små babyvantar i naturfärgat Alpacagarn, till mitt blivande syskonbarn. garnet är mycket trevligt att sticka med och det blir verkligen mjukt och varmt, precis som det skall vara. Kanske blir det något mer av garnet, någon lien mössa eller kofta eller så, ska titta efter lite mönster.
Jag har uppdaterat bloggen lite med lite länkar till stick och virksidor, allt från inspirerande bloggar, mönster och butiker. Kommer nog att göra en liknande länklista till  olika sysidor också. Upptäckte massor av nya fina saker jag vill göra när jag höll på med länklistan, frågan är bara hur ska jag hinna med allt jag vill göra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar