onsdag 27 juli 2011

Lite vad vi gjorde av grönsakerna från Wardins grönsakskasse

Vi gjorde bl. a. en jätte god baconsallad med ägg, ruccola, spenat och sockerärtor, tyvärr glömde jag att ta en bild salladen. Vi kommer garanterat att göra om den och då får jag försöka att komma ihåg att ta en bild.   Här är receptet:

ca 4 port.

1 paket bacon
4 ägg
bladspenat
ruccolasallad
en liten rödlök
2 tomater

- Skär baconet i bitar och stek den lite knaprigt. Låt den sedan rinna av på lite hushållspapper.
- Hårdkoka äggen och skär dem i klyftor.
- Lägg ner sockerärtorna i saltat kokande vatten i ca 2 min. Och skölj sedan av med kallt vatten.
- Lägg spenat och ruccolasallad i en skål.
- Skär tomaterna i bitar och hacka rödlöken och blanda ner det i skålen.
- Blanda sedan i sockerärtorna.
- Strö sedan på baconet och lägg sist på äggklyftorna.

Servera med ett gott bröd och en god salladsdressing.

***********************************************************************************

Eftersom vi fick rätt mycket spenat i kassen så gjorde jag en krämig och god spenat- och skinkpaj och till det serverade jag en enkel sallad.
 Här är recepet på pajen:

Paj deg:
3 dl vetemjöl
125 g smör
4 msk vatten

Finfördela smöret och mjölet i en skål, tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en form och sätt lite folie utmed kanterna och nagga degen med en gaffel. Låt den stå kallt ca 15 min. Sätt ugnen på 200 grader.
Grädda sedan i ca 15 min. Tag sedan bort folien.

Fyllningen:
ca 100g rökt skinka.
ca 300 g spenat
3 ägg
3 dl riven ost
2 dl grädde + 1 dl mjölk
ev salt och lite svartpeppar

Skär skinkan i strimlor. Förväll spenaten ca 5 min i saltat vatten. Vispa ihop äggen med grädde och mjölk. Lägg sedan skinkan och spenaten i pajskalet, läggsedan på den rivna osten och häll därefter på äggsmeten. Grädda i mitten av ugnen ca 35 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar